اگر جوابـتان این است که مینیمال، یک سبک داستان نویسی است باید خدمتـتان عارض شوم که سخت در اشتباهید!
مینیمال، یک گرایش فکری است؛ یک جریان است! جریانی که مختص داستانپردازی و یا حتی در مقیاس بالاتر؛ ادبیات هم نیست! مینیمال، مکتبی است که با نقاشی و مجسمهسازی آغاز شده و در سینما، موسیقی و. هم تبلور داشته است. (ادبیات هم یکی از همان و.» هایی است که در خط اشاره شد.)
حال که کمی قضیه روشن شد، از این به بعد دربارهی داستان نویسی به سبک مینیمال صحبت میکنیم. (از این سطر به بعد، جهت اختصار، منظور از مینیمال»، داستان مینیمال است.)
وقتی صحبت از مینیمالنویسی به میان میآید، اولین چیزی که به ذهن میرسد، مسألهی حجم و کم بودن آن است. بله! معمولا مینیمالها، حجم کمی دارند, اما این دلیل نمیشود که کم بودن حجم را به عنوان یک باید» برای مینیمال در نظر بگیریم. باید توجه داشت که حجم کم مینیمالها در اثر عوامل و عناصر دیگری است. (در ادامه، به این عوامل پرداخته خواهد شد.) وگرنه ما حتی رمانهایی داریم که در قالب مینیمال دستهبندی میشوند؛ چون خصایص مینیمال را دارند؛ مانند: پیرمرد و دریا»ی ارنست همینگوی» یا اغلب داستانهای کارور». (داستانهایی که گاه تا 20 صفحه هم میرسند!). سیامک گلشیری نیز داستانهای کوتاه یا بلند سالینجر» را مینیمال میداند. در واقع اگر ما طرحی٬ حتی طرح رمانی٬ داشته باشیم که تا حداقل ممکن، عناصر آن را صیقل داده باشیم، هیچ چیز اضافهای نداشته باشیم و زبانمان کاملا پالوده شده باشد به گونهای که نتوان دیگر چیزی از آن کم کرد (ایجاز) باید گفت با یک اثر مینیمالیستی روبرو هستیم.
پس ااما حجم دلیل بر این نیست که اثری مینیمال هست یا نیست!
داستان کوتاه کوردی شه وا (شبح)با ترجمه فارسی
داستان کوتاه موجودات نیمه شب از بهزاد ساوانا
مینیمال ,یک ,حجم ,کم ,هم ,عناصر ,است که ,کم بودن ,که در ,ادبیات هم ,دریا»ی ارنست
درباره این سایت